Informacje wstępne
Edytor grafiki to program umożliwający edycję zdjęć, pracę na wielu warstwach, wykorzystanie filtrów, tworzenie kolaży, animacji. Przykładem takiego programu jest np. Gimp. Najprostszym edytorem grafiki jest też np. systemowy Paint.
Pliki graficzne funkcjonują z wieloma rozszerzeniami: bmp (duże rozmiarowo, zwyke otwierane przez każdy program), png (pliki małe z możliwością uzyskania przezroczystości), jpg (mały rozmiar ale gorsza jakość), gif (małe rozmiary, ale z możliwością animacji), tiff (duży rozmiar, wierne odwzorowanie barw).
Niektóre programy zapisują jednak w swoim własnym formacie. Żeby przekonwertować plik do pliku używanego przez inne aplikacje zwykle wtedy stosujemy komendę eksportuj.
Edytory graficzne pozwalają kadrować, poprawiać, wyostrzyć, uwydatnić itd.
Praca z warstwami
Zaletą pracy z programem GIMP jest praca na warstwach. Przypominają trochę pracę na foliach, które nakładamy kolejno na siebie, dodając kolejne elementy. Razem tworzą wspólny obraz. Warstwy można też ze sobą łączyć lub je usuwać.
Narzędzia do rysowania znajdują się w przyborniku. Niektóre działają tak samo jak w systemowym Paincie.
Figury geometryczne tworzymy, używając narzędzia Zaznaczanie prostokątne lub zaznaczanie eliptyczne. Kolory dodaje się przez wypełnianie (menu edycja --> rysuj wzdłuż zaznaczenia lub wypełnij kolorem pierwszoplanowym).
Dodawanie tekstu również odbywa się na nowych warstwach.
Zmniejszanie lub zwiększanie rozmiaru to w Gimpie skalowanie.
Animacje
W Gimpie możemy także tworzyć animacje. Można to zrobić za pomocą filtrów lub osobnych klatek.
Używając polecenia powiel warstwę mozemy tworzyć animowane obrazy.
Animacje możemy eksportować do formatu gif.