I Dźwięki
1. Melodia w Scratchu
W Scratchu dźwięki oznaczone są cyframi i odpowiadają oktawie. Długość dźwięku określmy taktami lub jego częściami. Dźwięk h oznaczony jest jako b. Za muzykę odpowiada blok DŹWIĘKI.
2. Nagrywanie dźwięku
W systemie Windows do nagrywania możemy użyć standardowego rejestratora dźwięku lub innych programów np. Audacity.
3. Rozpoznawanie mowy
Usługa dostępna jest w systemie Android. Za pomocą wypowiadanych przez nas słów system wykonuje zadane czynności.
4. Najpopularniejsze pliki dźwiękowe
windows - wav (bardzo duże), mp3, aac - mały rozmiar i dobra jakość dźwięku.
4. Dźwięki w Internecie
Stacje radiowe, serwis youtube.
5. Zagadnienia prawne
- można korzystać z legalnych stron zawierających pliki muzyczne, odtwarzać i kopiować;
- można nieodpłatnie przekazywać zakupione utwory muzyczne rodzinie;
- nie można rozpowszechniać pobranych utworów (zrobić własnego radia)
- nie można sprzedawać zakupionych utworów na zasadzie kopiowania
- nie można udostępniać cudzych utworów w internecie
II Obrazy
1. Główne zasady fotografowania
Określ temat zdjęcia.
Podejdź jak najbliżej.
Nie umieszczać linii horyzont na środku kadru
Pamiętaj o złotym podział kadru (trójpodział kadru)
2. Modyfikowanie
kadrowanie - przycinanie zdjęcia
korekcja jasności, kontrastu, balansu kolorów, nasycenia kolorów itp.
usuwanie zbędnych elementów ze zdjęcia
stosowanie efektów (rozmycie, farba olejna, witraż itd.)
III Film ze zdjęć
Do przygotowania filmu składającego się ze zdjęć służyć może program ZDJĘCIA, który jest systemowym elementem systemu windows 10.
W głównym oknie wybieramy zdjęcia, które chcemy zamieścić w filmie. Możemy także dodać muzykę oraz kartę tytułową. Pojedyncze zdjęcia można także wzbogacać o dodatkowe napisy, efekty 3d itp.. Potem wystarczy wyekportować naszą pracę do odpowiedniego pliku filmowego.
Najpopularniejsze pliki wideo:
avi, wmv, mp4