Metody tworzenia strony internetowej
Dzisiaj w Internecie spotkamy bardzo dużo stron internetowych. Pierwsza strona www powstała 20 grudnia 1990 roku. Był to zbiór odnośników tekstowych. Dzisiaj strona zawiera nie tylko tekst, ale także inne elementy graficzne i multimedialne.
Strona internetowa napisana jest za pomocą specjalnego kodu tekstowego lub odpowiedniego języka, który zostaje odczytany przez przeglądarkę internetową i wyświetlony na ekranie. Wszystkie obrazki, filmy itp są natomiast umieszczone na serwerach i przywołane przez odpowednie komendy w kodzie strony. Jeśli chcesz zobaczyć kod źródłowy danej strony internetowej, wystarczy w pustym polu kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać polecenie "wyświetl źródło strony".
Podstawowym językiem znaczników stron internetowych to HTML. Dzisiaj obowiązuje w zasadzie HTML5. Przykładowy kod HTML wygląda następująco:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title>Tytuł strony widoczny na karcie przeglądarki</title>
</head>
<body>
<h1>Przykład nagłówka</h1>
<a href="https://adres_strony">Tekst linku widoczny na stronie</a>
</body>
</html>
Dzisiaj istnieje wiele możliwości tworzenia stron internetowych. Najstarszą metodą jest napisanie całego kodu html za pomocą dowolnego edytora tekstu (np. notatnika lub dedykowanych edytorów html, które ułatwiają pracę i sprawdzają poprawność wpisywanego kodu). Inny sposobem stworzenia strony jest użycia gotowego skryptu, tzw. CMS - systemu zarządzania treścią. Przykłady CMS to np. Wordpress, Joomla, Get Simple i wiele innych. Najprostszym sposobem jest użycie internetowych kreatorów stron. Trzeba jednak zauważyć, że część tych narzędzi lub dodatków może być płatna. Narzędzie do tworzenia strony internetowej jest dostępne także w programach Google - wystarczy posiadać konto Google.
Przydatne linki: Edytor HTML Kurs HTML Google Sites
2. Jak opublikować stronę?
Jeżeli strona nie jest stworzona w internetowym kreatorze, aby zobaczyć ją w Intenecie potrzebujemy hosting czyli miejsce na serwerze (bezpłatne lub płatne – cena zależy od pojemności, transferu i innych parametrów) oraz domenę czyli nazwę z rozszerzeniem. Domena może być krajowa: pl de cz, globalna: com eu info net, funkcjonalna: com.pl, net.pl czy regionalne: katowice.pl slask.pl itd.
Jeżeli mamy skonfigurowaną domenę oraz dostęp do serwera możemy za pomocą odpowiedniego programu przesłać pliki na serwer.
3. Prawo w Internecie
Każdy wytwór człowieka podlega prawnej ochronie - reguluje to Ustawa o prawie autorskim.
Generalnie nie wolno używać wytworów innych ludzi bez ich zgody, a czasem bez zapłacenia wynagrodzenia.
Prawu autorskiemu nie podlegają m.in.:
akty prawne
dokumenty urzędowe, znaki, symbole
proste publikacje prasowe (program TV, kursy walut, repertuar kin)
Tym samym strona internetowa także podlega prawu autorskiemu, jeżeli jest efektem pracy indywidualnej. Dotyczy to również grafik, zdjęć, tekstów, muzyki. Może to być np. układ graficzny strony.
W przypadku naruszenia prawa, właściciel może się domagać usunięcia materiałów a nawet odszkodowania pieniężnego itp. Dlatego, jeżeli korzystasz z materiałów internetowych, musisz mieć zgodę (najlepiej pisemną) autora lub skorzystać z serwisów, które udostępniają materiały za darmo - np. z serwisu Pixabay, Unsplash
Prawu autorskiemu podlega także oprogramowanie komputerowe.
Legalne korzystanie jest możliwe po zawarciu umowy licencyjnej (z reguły wyświetla się przy instalacji programu)
Licencja informuje na jakich warunkach można korzystać z programu (jak długo, ile stanowisk, przeznaczenie itd).
W prawie istnieje też tzw. dozwolony użytek prywatny. Można np. pożyczyć od kolegi legalną płytę z muzyką i ją sobie skopiować. Z tego prawa wyłączone są jednak programy komputerowe. Nie wolno zatem skopiować systemu Windows, gier komputerowych itp.
Uwaga powyższe zapisy dotyczą też części programów darmowych. Jeżeli jest to licencja shareware - trzeba sprawdzić, czy zezwala na dalszą dystrybucję. Kopiować można programy licencji freeware i tzw. wolne oprogramowanie (systemy Linux, Libre Office, Audacity itd.)
Ochrona wizerunku w Internecie
Rozpowszechnianie wizerunku osoby wymaga generalnie zgody tej osoby. Wyjątek dotyczy osób publicznie znanych (aktorzy, politycy) lub gdy osoba jest tłem (np. zdjęcie z koncertu, pielgrzymki papieża, zawodów sportowych itp).
POSTĘPOWANIE ŁAMIĄCE PRAWO:
publikowanie zdjęć osoby bez jej zgody
publikowanie tekstu obrażającego inną osobę
publikowanie adresu lub telefonu bez zgody danej osoby
I na koniec kilka rad praktycznych:
zachowaj dyskrecję, publikując treści w internecie. One w tym momencie zaczynają żyć swoim życiem
nie podawaj obcym swoich danych osobowych
dbaj o bezpieczeństwo danych w komputerze i telefonie.